Anja Resman: ONKRAJ OBRAZA

Stekleni atrij, Mestna hiša Ljubljana, Mestni trg 1, Ljubljana
26. 11-15. 12
NOV 8.00-20.00
DEC 8.00-22.00

Odprtje razstave in pogovor med Anjo Resman in Igorjem Prasslom
26. 11 ob 18:00

Vodstvo po razstavi z Anjo Resman v angleškem jeziku
3. 12. ob 16:00

Pokukajte v zakulisje filma. Vodstvo z Anjo Resman za otroke in kratka delavnica animiranega filma
12. 12. ob 16:00–17:00

Razstava Onkraj obraza, ki jo otvarjamo v okviru letošnje Animateke, predstavlja istoimenski profesionalni prvenec avtorice Anje Resman, ki je ustvarjen v tehniki lutkovne stop animacije. Animirani film, zlasti v analogni obliki, je neločljivo povezan z mnogimi podzvrstmi vizualne umetnosti, vključno z risbo, oblikovanjem, modeliranjem, poslikavo in patiniranjem scenografije, lutk in rekvizitov ter z uporabo fotografije, ki je sicer temeljni gradnik kinematografske izkušnje, skozi katero se oblikujejo vizualni jezik, umetniški slog, narativna struktura in atmosfera animiranega filma.

Celotni proces in specifike tehnike izdelave animacij pogosto ostajajo nevidni, saj naše oko, če je animacija dobro izvedena, podleže iluziji gibanja in sami naraciji. Prav zato so razstave animiranega filma tako dragocene, saj film ustavijo in nam omogočijo, da posamezne segmente animacije ponovno dojamemo skozi prizmo vizualne umetnosti, ki je njen temelj.

Osnovno avtoričino motivacijo in idejno zasnovo za zgodbo animiranega filma predstavljajo besede pisateljice Amande Richardson: »V svetu, v katerem vsi nosijo maske, je privilegij videti dušo.« Zgodba popelje gledalca_ko skozi preplet realnega sveta in fantazije. Pripoveduje s perspektive mladega moškega, ki pospravlja stanovanje preminulega očeta. Ob tem se spominja travmatičnega odraščanja in izgube otroštva v trenutku, ko mu je oče, ki je želel sina pripraviti na samostojno življenje, nadel masko. Maska je abstraktna negibna prispodoba brezizrazne oblike obraza, podobna tistim, ki jih nosijo vsi ostali liki v njegovem življenju, vključno z očetom. Film spremlja odraslega Naluja, ki se odloči masko sneti, kar ga privede v dimenzijo, združujočo perspektivi otroka in odraslega, vendar ne brez posledic.

Zadnja gesta protagonista simbolizira introspekcijo, samorefleksijo in soočanje z identiteto ter sklene krog prevpraševanja lastne preteklosti in smisla bivanja. Film dopušča odprto interpretacijo, zavito v preplet realnega sveta in fantazije abstraktnih in grotesknih metafor, kar omogoča široko poistovetenje z zgodbo. Avtorica želi v filmu gledalca popeljati skozi lastno izkušnjo in občutke ob prvem vstopu iz varnega okolja družine v širni svet.

Na razstavi si je mogoče ogledati scenografijo ulice, ki je umeščena v staro mestno jedro, estetiko pa črpa iz arhitekture različnih slovenskih mest (Ljubljana, Kamnik, Kranj in Radovljica), pri čemer hrib z gradom spominja na staro Ljubljano. Stavbe so prenovljene, a ulica kljub privlačnosti trgovinic in bistrojev deluje ostro. Izbira starega mestnega jedra kot lokacije poudarja brezčasnost obravnavane teme. Na ogled je tudi več sob staromeščanskega stanovanja, ki presenečajo z vsemi podrobnimi detajli in skrbno izdelanimi realističnimi miniaturnimi rekviziti. Na razstavi ne manjkajo niti lutke, ki jih je avtorica z ekipo v celoti izdelala sama. Skeleti so sestavljeni iz sto štiridesetih različnih delov, glave so narejene s pomočjo 3D tiska, za izražanje čustev pa imajo lutke več različnih obrazov, ki se med animiranjem po potrebi menjavajo.

Onkraj obraza skozi spretno stop animacijo obravnava okamnelost pogleda, izraza in dojemanja sveta odraslih ter splošno nesenzibilnost posameznika_ce v sodobni družbi. Avtorica izbira medij stop animacije, ker ji je magični svet lutk, ki mu lahko vdihne delček sebe, izjemno pri srcu. Tako s spominom na izgubljeno otroško radoživost, radovednost in neposrednost ter s simbolnim jezikom opominja na izginjajoče vrednote.

Anja Resman (1997) je slovenska animatorka, režiserka in scenaristka. Po končani Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo v Ljubljani, smer grafično oblikovanje, je študij nadaljevala na Akademiji umetnosti v Novi Gorici. Med študijskim procesom je posnela več animiranih filmov (med njimi Anabel (2016) in Wake up (2018)), Onkraj obraza (2024) pa je njeno magistrsko delo ter profesionalni prvenec. Leta 2019 je animacija Onkraj obraza prejela nagrado Društva slovenskega animiranega filma (DSAF) za študijski animirani projekt v razvoju, leta 2024 pa nagrado za končan študijski animirani film.

Režija: Anja Resman
Scenarij: Anja Resman
Producent: Jožko Rutar
Koproducenti: Boštjan Potokar, Kolja Saksida, Miha Černec, Danijel Pek, Katarina Prpić
Animatorji: Ivana Bošković, Julia Pegue, Anja Resman, Bartosz Kotarski, Thomas Johnson
Direktor fotografije: Miloš Srdić
Montaža: Iva Kraljević
Scenografija: Robert Resman, Anja Resman
Kostumografija: Katja Richter
Postprodukcijski/uredniški oddelek in vizualni učinki: Mark Bizilj
Barvna korekcija: Teo Rižnar
Zvok: Julij Zornik
Produkcija: Zavod Spok

Koprodukcija: Akademija umetnosti Univerze v Novi Gorici (AU UNG), Zavod ZVVIKS, Tramal Films, Antitalent, RTV Slovenija, Hrvatski audiovizualni centar (HAVC)

Podpora: Slovenski filmski center, javna agencija Republike Slovenije, Viba Film

Producent razstave: Društvo za oživljanje zgodbe 2 koluta
Koproducent razstave: DSAF – Društvo slovenskega animiranega filma